سرد کردن

همانطور که تمرینات را بدون گرم کردن نمیتوان شروع کرد به همان صورت هم نمیتوان تمرینات را بدون سرد کردن به پایان رساند بلکه باید بدن را به حالت اولیه برگرداند و در اصطلاح باید بدن را سرد کرد. قبل از به اتمام رساندن ورزش لازم است که اجازه دهیم ضربان قلب و تنفس به آرامی به مرحله استراحت کاهش یابند. بنابراین با آرام‌تر کردن فعالیت بدنی، به بدن این اجازه را دهید تا در چند دقیقه به این مهم (سرد کردن تدریجی بدن) برسد.

معمولا اغلب افراد این مرحله را حذف می‌کنند اما باید بدانند که این مرحله بسیار مهم بوده و حذف آن می‌تواند منجر به آسیب‌های نا خواسته گردد

ورزشکاران معمولا به سرد کردن بدن بعد از ورزش توجهی ندارند در صورتی که این کار اهمیت زیادی دارد. انجام این ورزش ها به بدن کمک می کند تا به آرامش برسد و به مرحله استراحت باز گردد همچنین اجرای این مرحله بهترین راه برای کاهش خستگی و درد عضلانی به دنبال یک فعالیت ورزشی است شما هرگز نباید از انجام این مرحله صرف نظر کنید.

اما سرد کردن چه فوایدی داره؟

  1. سرد کردن از تجمع خون جلوگیری می‌کند و خون را به قلب باز می‌گرداند و مانع تجمع خون در عضلاتی می‌شود که مورد تمرین واقع شده‌اند
  2. احتمال آسیب دیدگی و کوفتگی بعد از تمرین کاهش پیدا می‌کند.
  3. ضربان قلب را به تدریج، کاهش می دهد.
  4.  باعث می شود تا مغز، به دریافت میزان کافی خون و اکسیژن ادامه دهد، و به این روش از غش کردن جلوگیری می کند.
  5. سطح اسید لاکتیک بدن را بعد از تمرین کاهش میدهد.
  6. وقتی به مرور فعالیت را کم می‌کنیم بدن این فرصت رو پیدا می‌کند تا گردش خون، مواد زاید حاصل از سوخت و ساز در بدن را پاک کند.
  7. از بروز گرفتگی عضلانی و دردهای عضلانی جلوگیری می‌کند.